Sådan overvinder du konkurrencen og kommer ud til kunden

I Danmark er vi heldige at have mange gode virksomheder. Små som store virksomheder kan trives på det danske marked til glæde for alle. Særligt mange mindre virksomheder har dog svært ved at komme ud til kunden. De falder i den fælde at tro, at et godt produkt alene er nok til at vinde førstepladsen. Desværre kan man have nok så godt et produkt uden at profitere, hvis ikke forbrugerne kender til produktet.

Selvom det altså kan føles forkert, er det altså til tider det rette valg at nedprioritere produktet til fordel for markedsføring. Vær dog sikker på, at du bruger markedsføringsbudgettet så effektivt som overhovedet muligt, så du hurtigst muligt kan komme tilbage til produktforbedringer. I disse tider er effektiv markedsføring ofte synonymt med online markedsføring. Finde derfor gerne en samarbejder, der forstår sig på SEO, søgemaskineoptimering, og kan få dig på toppen af dine kunders søgeresultater. Sådan en samarbejdspartner bør du nemt kunne finde, ikke mindst, hvis du, som mange danske virksomheder, residerer i hovedstaden. Der er nemlig masser af SEO København virksomheder.

Analyser den eksterne situation

En ekstern samarbejdspartner kan dog ikke bære byrden alene. God markedsføring er skræddersyet til jeres eksterne situation. Brug derfor gerne tid på at analysere denne med den kendte business-model kendt som PESTEL modellen. PESTEL står for politiske, økonomiske, sociale, teknologiske, miljømæssige og legale faktorer. PESTEL er særligt relevant, hvis du er ny på et marked, men kan altså også give dig indsigt i de eksterne faktorer, der er så vigtige for markedsføringen. De sociale faktorer kan give dig en fornemmelse for typen af mennesker, der vil købe jeres produkt, mens de legale faktorer i PESTEL modellen kan give jer en fornemmelse for, hvordan I må og kan agere. Alle faktorer i PESTEL modellen bidrager altså med sit eget perspektiv til, hvordan I kan og bør markedsføre jer.

Leave a Reply